«ایران امروز» ارمغان آگاهی و ‌امید
«جام‌جم» از یک برنامه امیدبخش در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و مجری گزارش می‌دهد

«ایران امروز» ارمغان آگاهی و ‌امید

آخرین قسمت از برنامه «ایران امروز» هفته گذشته از شبک یک پخش شد. برنامه‌ای که تلاش کرد روایتی تازه از پیشرفت‌های ایران همراه با خبرهای مثبت در حوزه‌های مختلف علمی و دانش‌بنیان داشته باشد. 
آخرین قسمت از برنامه «ایران امروز» هفته گذشته از شبک یک پخش شد. برنامه‌ای که تلاش کرد روایتی تازه از پیشرفت‌های ایران همراه با خبرهای مثبت در حوزه‌های مختلف علمی و دانش‌بنیان داشته باشد. 
کد خبر: ۱۴۲۳۷۶۳

برنامه ایران امروز به روایت گروه تحریریه‌اش سعی کرد تا در میان همه هجمه‌های منفی علیه ایران و خبرپراکنی رسانه‌های خارجی که به‌دنبال ارائه تصویری سیاه از کشورمان بودند، داشته‌های ایران را به تصویر بکشد. داشته‌هایی که بسیارند اما تا به امروز به‌خوبی در مورد آنها اطلاع‌رسانی صورت نگرفته بود. ایران امروز روایت پیشرفت را در قالب یک برنامه یک ساعته، با محتواهایی در قالب‌های گوناگون و در بخش‌های متنوع به مخاطبانش ارائه می‌داد. از بخش‌های گزارشی گرفته تا گفت‌و‌گو با نخبگان و متخصصان و فناوران کشور و همچنین بیان خبرهای پیشرفت و بخش فرهنگی که در آن با نویسندگان کتاب‌های مختلف گفت‌و‌گو می‌شد. همچنین گفت‌وگو درباره فیلم‌ها و مستندهایی با محوریت پیشرفت و هویت ایران، از محورهای بخش فرهنگی این برنامه بود.

در مسیر جهاد تبیین

از نگاه منتقدان حوزه رسانه، برنامه‌هایی همچون ایران امروز نقش مهمی در جهاد تبیین دارند. جهاد تبیینی که این روزها کشور به آن بسیار نیاز دارد. موضوعی که سبب می‌شود مخاطب با چهره واقعی ایران پیشرفته و پر از دستاوردهای گوناگون در حوزه‌های مختلف به دور از سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های غربی روبه‌رو شود. 

این برنامه در کنار تمام روایت‌ها، به‌دنبال شناساندن چهره‌های علمی و فناوری بودند که کمتر دیده شده‌اند. چهره‌هایی که با حضورشان و توضیح دستاوردها و اختراعات‌شان نشان داده‌اند انسان‌های گمنام اما بزرگی هستند. هر‌کدام از این چهره‌ها کارهایی انجام داده‌اند که اولا یک خدمت بزرگ به کشور محسوب می‌شود و ثانیا کشور را از وارد کردن کالاها و خدمات در حوزه‌های مختلف بی‌نیاز می‌کند. 

این در حالی است که بسیاری از مخاطبانی که در طول پخش ایران امروز با روابط‌عمومی برنامه تماس می‌گرفتند، نسبت به این‌که چنین چهره‌های گمنامی در کشور وجود دارند، اظهار تعجب می‌کردند. گروه تحریریه دقیقا در 200 برنامه پخش شده از ایران امروز، به‌دنبال شناساندن چهره‌ها و دستاوردهای‌شان بوده است. برخی از این چهره‌ها در حوزه‌های مختلف نانویی گام‌هایی برداشته بودند که با تحسین در مجامع بین‌المللی روبه‌رو شده و این برنامه سعی کرد تا مسائل و افتخارآفرینی‌های‌شان را به شکل‌های گوناگون برای مخاطب بازگو کند. 

محور ارزش بخشیدن به هویت ایرانی و پاسداشت از زبان فارسی، یکی از محورهای بسیار مهم محتوایی بود که در ایران امروز مد نظر گروه تحریریه قرار گرفت و سعی داشت در طول تمام قسمت‌های این برنامه جاری و ساری باشد.

بسیاری از اخبار مطرح شده در بخش خبر ایران امروز، از سوی مخاطبان شنیده نشده بود. خبرهایی که هرکدام بخشی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران را بیان و مطرح می‌کرد و مخاطب از قاب بخش خبر در جریان فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور و محصولات این شرکت‌ها قرار می‌گرفت. 

ایران امروز از منظر آمار

با نگاهی آماری به محتوای قسمت‌های برنامه ایران امروز متوجه می‌شویم که 65‌درصد موضوعات مطرح شده در طول قسمت‌های این برنامه به حوزه پیشرفت و روایت آن مربوط می‌شده است. همچنین 35درصد موضوعات نیز به حوزه هویت اختصاص داشته است.

همچنین 35‌درصد محتوای کل قسمت‌های پخش شده را گفت‌و‌گوهای اصلی برنامه تشکیل می‌داد. 15‌درصد از گفت‌و‌گوها به بخش هنر اختصاص داشته و 25‌درصد از محتوای برنامه را بخش اخبار تشکیل داده بود. بخش روایت عکس یکی از بخش‌های ثابت دیگر این برنامه بود که 11‌درصد کل محتوای 200 قسمت برنامه را از آن خود کرده است. 

همچنین در این برنامه به موضوعات مناسبتی مختلفی هم پرداخته شد. از سفر ناوگروه 86 به دور زمین گرفته تا برگزاری نمایشگاه کتاب، پیاده‌روی اربعین، جشن‌های تهران، زلزله خوی و سالگرد ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی!

در بخش گفت‌و‌گوی هنری تنوع موضوعی خوبی در ایران امروز شکل گرفت. به‌طوری که 84‌درصد محتوای گفت‌و‌گوی بخش هنر به حوزه کتاب اختصاص یافت و 13‌درصد به تئاتر بوده و حوزه فیلم و سریال 3‌درصد محتوای گفت‌و‌گوی این بخش را به خود اختصاص داده است. 

در مجموع برنامه ایران امروز از ابتدا تلاش کرد تا چهره‌ای واقعی و متفاوت با آنچه رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های سیاه‌نمای داخلی از کشور نشان می‌دهند، ارائه کند. برنامه‌ای که امیدآفرینی، اطلاع‌رسانی درست، جهاد تبیین و ارائه روایتی درخشان از پیشرفت‌های ایران، از ابتدا در دستورکارش بود و به آن دست یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها